Breng een bezoek aan onze sponsor   Klik hier voor meer informatie   De Huisdiersuper.nl      Ga naar Weetjes over katten   
                       Het Kattenforum van Weetjes over katten, Kattenzorg, Kattenzorg Dordrecht en Kattenzorg Den Haag 
Druk op Registreer om je te registreren. Na het voorstellen, kun je dan ook vragen stellen.
Stuur een kaart    Klik hier als je een naam voor je kat zoekt    Ga naar het weblog    Voor alle info over de kat    Ga naar de dierenwinkel
Registreer FAQ Gebruikerslijst Zoeken Poezenpraatjes forum index

Poezenpraatjes forum index » Bijten en agressief gedrag naar de mens » Stylo maakt me 's nachts gek met "spelen/jagen" ?
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Stylo maakt me 's nachts gek met "spelen/jagen" ?
BerichtGeplaatst: Za 01 Mei 2010, 12:06u Reageer met quote
Stylo
Meedenk-Kat
Meedenk-Kat

's Avonds voordat ik ga slapen ligt ze meestal lekker bij me op de bank, maar zodra ik ga slapen wordt ze juist actief. Ze rent door de hele woonkamer! Over het bed, vensterbank, keukentafel bank etc.

Het leuke is dat ik een woonkamer en slaapkamer gecombineerd heb! Kan haar dus niet apart zetten.

Vaak gaat ze ook bij het bed staan en haalt ze met haar nageltjes uit naar mijn hoofd en gezicht.. Ik had een paar dagen geleden echt geluk, ze zat namelijk bijna in mijn oog!

Gisteren nacht had ik dus wel pech en toen krabte ze me aan mijn lip terwijl ik sliep! (Toen ben ik overigens wel kwaad geworden omdat het best bloedde)

Kan iemand mij vertellen waarom ze dit doet?

BerichtGeplaatst: Za 01 Mei 2010, 12:11u Reageer met quote
Katja
Coördinatie-Cheetah
Coördinatie-Cheetah

Voor Stylo is het natuurlijk heel saai als jij gaat slapen.
Je kunt proberen haar moe te maken tegen bedtijd.
Flink spelen en rennen samen,zodat ze gelijk met jou als een blok in slaap valt.
De meeste katten passen zich na verloop van tijd wel aan het dag/nachtritme van hun personeel aan. Very Happy

BerichtGeplaatst: Za 01 Mei 2010, 18:50u Reageer met quote
pennyroyaltea
Meedenk-Tijger
Meedenk-Tijger

en als t mogelijk is toch even de slaapkamerdeur dicht Wink
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN messenger
BerichtGeplaatst: Za 01 Mei 2010, 21:43u Reageer met quote
Stylo
Meedenk-Kat
Meedenk-Kat

Ik heb helaas geen slaapkamer deur Wink

Heb woonkamer en slaapkamer gecombineerd. Heb alleen een deur naar de gang & het balkon!

Ik ga zometeen slapen, en als ze lastig gaat doen zet ik haar eens met de kattenbak en al op de gang..

Wil echt eens goed slapen! Ben zo moe dat ik zelfs overdag in slaap val..
:(

BerichtGeplaatst: Zo 02 Mei 2010, 4:54u Reageer met quote
Catlady
Meedenk-Leeuw
Meedenk-Leeuw

Katten worden actief tijdens de schemering / nacht, want dan zijn hun natuurlijke prooidieren ook actief. Het is dus heel normaal gedrag wat zij vertoont.

Wat je kunt doen is haar activiteit ietwat vervroegen. Dus niet gezellig samen op de bank voor het slapen gaan, maar gezellig samen interactief spelen! 10 a 15 minuten is voor de meeste katten al heel goed. Laat haar lekker rennen achter een hengel / touwtje aan of gooi muizen / balletjes e.d. Als ze maar lekker bezig is. Wanneer je merkt dat ze minder actief wordt (geen idee hoe oud ze is; oudere kattten kunnen het wat minder lang volhouden dan jongere katten) dan eten geven en jij kunt naar bed. Wanneer ze uitgegeten is zal zij zich bij je voegen om met jou lekker uit te rusten van al die activiteit.

Ook kun je aan voedselverrijking doen (wanneer je op dat woord googled kom je heel veel ideeen tegen). Zij lekker op "jacht" naar haar eten en jij lekker slapen.

Je schrijft niet of ze naar buiten kan. Wanneer ze de hele dag binnen is zul je haar dus binnenshuis meer gelegenheid moeten geven om haar natuurlijke gedrag uit te oefenen en haar mentaal bezig te houden. Dus spelen, maar ook klimmen en klauteren. Klimpalen, hoge kasten e.d. zijn super. Wanneer je een klein huis hebt kun je ook plankjes trapsgewijs aan de muur hangen, eventueel met tapijt ofzo bekleed. Hier en daar afgewisseld met een mandje die ook aan de muur hangt; je zult haar daar een groot plezier mee doen.

Na verloop van tijd zal ze zich waarschijnlijk aanpassen aan jouw ritme. (Er zijn uiteraard altijd uitzonderingen Smile )

Succes!
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
BerichtGeplaatst: Zo 02 Mei 2010, 7:06u Reageer met quote
Stylo
Meedenk-Kat
Meedenk-Kat

Dankjewel voor het super advies Catlady!

Ik denk dat ik hier wel veel aan heb! Stylo heb ik 1 maand geleden gehaald in het asiel. Nu is ze 7 maanden oud!

Ik woon in een flat 3 hoog, dus ze kan niet naar buiten.. Wel heb ik een tuigje voor haar gekocht zodat we samen eens naar buiten kunnen Cool
Ze is nu al een paar keer buiten geweest, maar het duurt een kwartier voordat ik buiten ben, en eenmaal buiten schrikt ze van de auto! haha, maar het is wel heel leuk om met haar te doen!

ik heb een krabpaal (Opzicht best hoog), muisjes, zo'n touwspeelding, een balletje en een hangmatje voor aan de verwarming Very Happy

Misschien binnenkort nog wat plankjes met stof bekleden en die aan de muur hangen!

BerichtGeplaatst: Zo 02 Mei 2010, 9:13u Reageer met quote
mariska1
Coördinatie-Cheetah
Coördinatie-Cheetah

En toch een kitten erbij? Dan spelen ze lekker samen en kan jij (hopelijk) rustig slapen.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Zo 02 Mei 2010, 9:36u Reageer met quote
Stylo
Meedenk-Kat
Meedenk-Kat

Ik heb eigenlijk bewust gekozen voor een wat oudere (asiel) kat, omdat ik zelf ook dingen heb die ik moet doen zoals school en werk!

Ze zijn wel super schattig, maar er komt ook meer bij kijken natuurlijk..
Wie kan me overtuigen? haha!

Maybe de voor- en nadelen op een rijtje zetten?

BerichtGeplaatst: Zo 02 Mei 2010, 11:10u Reageer met quote
mariska1
Coördinatie-Cheetah
Coördinatie-Cheetah

Leeftijdsgenootje kan ook, hoeft niet per se een jong kitten te zijn Very Happy
Erg gezellig hoor, twee om liefde aan te geven maar je krijgt het ook dubbel terug. Voor Stylo is het natuurlijk leuk om een maatje te hebben als jij niet thuis bent.
BerichtGeplaatst: Zo 02 Mei 2010, 12:32u Reageer met quote
remi
Meedenk-Tijger
Meedenk-Tijger

Juist om die reden die je net omschrijft, wil ik minimaal 2 honden en 2 katten, ik heb nu 2 honden en 4 katten, ze spelen erg veel met elkaar de honden rennen met stokken en ballen achter elkaar aan, de katten jagen op elkaar en laten je dan wat dat betrefd met rust, soms heb ik zin om te spelen maar dan willen ze gewoon niet, ik heb wel een voordeel hier kunnen de katten in en uit wanneer ze dat willen. ik zou er een kat bijhalen, of dat dan een kitten moet zijn, nee dat denk ik niet, als je in een asiel gaat kijken voor een [poezel erbij kunnen ze je wel adviseren welke er eventueel bij kan, ik heb er sinds woensdag een gesteriliseerde poes, bij 3 exkaters en het gaat eigenlijk heel erg goed, als je een oudere kat neemt, zijn ze meestal al geholpen, die kosten hoef je dan niet te maken van sterilisatie of zo, en kittens zijn wel schattig maar worden toch heel snel groot, is Stylo al geholpen
Mien
BerichtGeplaatst: Zo 02 Mei 2010, 12:36u Reageer met quote
hanneke bremer
Meedenk-Tijger
Meedenk-Tijger

je schrijft dat je een gang hebt,,,nou snachts daar laten deurtje dicht heb je nergens meer last van Wink

BerichtGeplaatst: Zo 02 Mei 2010, 15:59u Reageer met quote
Stylo
Meedenk-Kat
Meedenk-Kat

@Remi: Ja stylo is al geholpen! een week ongeveer voordat ik haar mocht ophalen Smile Ik wil misschien dan na enige tijd nog een kat halen, maar ben op de een of andere manier toch een beetje bang dat het niet goed gaat met stylo en een andere kat.. En dat ik haar dan weer weg moet doen. Misschien eerst even een goede band opbouwe met Stylo!
Ik heb haar zelf ook pas een ruime maand..

@Hanneke bremer: Ik zei tegen mijn vriend: "Als stylo vannacht weer zo bezig gaat, gaat ze met kattenbak en al de gang op".. Alsof ze dat hoorde.. Ze is de hele nacht rustig geweest!

Ik denk wel als ik haar op de gang zet dat ze zowat de hele nacht zal miauwen en aan de deur zal krabben. Maargoed dat is dan een kwestie van negeren!

BerichtGeplaatst: Di 04 Mei 2010, 18:15u Reageer met quote
Stylo
Meedenk-Kat
Meedenk-Kat

Na een paar dagen/nachten uitproberen wat Catlady zei, gaat het al stukken beter! Ik speel voor het slapen gaan wat meer, en het lijkt alsof we echt al een super goede band met elkaar krijgen! Zodra ik binnenkom, komt ze echt op me af! Ik kan haar gewoon lekker oppakken en aaien! (Ook onder haar buikje)

Kortom: tot nu toe gaat het goed!

Dankjulliewel voor alle adviezen!!

BerichtGeplaatst: Di 04 Mei 2010, 18:21u Reageer met quote
Kirsten
Meedenk-Tijger
Meedenk-Tijger

Geweldig nieuws. Vriendjes voor het leven! Very Happy

BerichtGeplaatst: Do 06 Mei 2010, 8:14u Reageer met quote
Ange
Meedenk-Tijger
Meedenk-Tijger

Very Happy Fijn dat het beter gaat !
Is echt niet leuk een nageltje in je lip !
was niet expres, ze wilde je gewoon wekken voor wat aandacht.
Met 7 mnd. zijn ze super-actief !
Ik heb mijn poezen geleerd dat ze voorzichtig moeten zijn met mijn velletje.
Vaker de pootjes vastpakken en ff ook met de voetjes spelen, zodat ze leren dat ze hun nageltjes niet bij mij moeten gebruiken.
En als je moe bent en toch wilt spelen zijn hengeltjes ook geweldig.
Of een laserlampje voor de kat.
Momenteel is dat nu speelfavoriet van mij Misja van bijna 7 mnd.
Hij krijgt er geen genoeg van, haha.
Ik op de bank en hij rent achter het lichtje aan.
Hij werd er zelfs zo moe van dat ik rust en vangpauzes heb gemaakt tijdens het spelen.
Het lichtje laten schijnen op een speeltjes wat ie echt kan vangen, bv.
En vlakbij de pootjes zodat ie ook eens liggend kan vangen.
Pas wel op om niet in de ogen te schijnen !

Poezenpraatjes forum index » Bijten en agressief gedrag naar de mens