Breng een bezoek aan onze sponsor   Klik hier voor meer informatie   De Huisdiersuper.nl      Ga naar Weetjes over katten   
                       Het Kattenforum van Weetjes over katten, Kattenzorg, Kattenzorg Dordrecht en Kattenzorg Den Haag 
Druk op Registreer om je te registreren. Na het voorstellen, kun je dan ook vragen stellen.
Stuur een kaart    Klik hier als je een naam voor je kat zoekt    Ga naar het weblog    Voor alle info over de kat    Ga naar de dierenwinkel
Registreer FAQ Gebruikerslijst Zoeken Poezenpraatjes forum index

Poezenpraatjes forum index » Krolsheid, Zwangerschap, Castratie/sterilisatie » Indirecte vlooienbestrijding
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Indirecte vlooienbestrijding
BerichtGeplaatst: Vr 09 Jul 2010, 19:17u Reageer met quote
Covenflower
Meedenk-Kat
Meedenk-Kat

Persoonlijk geef ik de voorkeur aan een indirecte bestrijding van vlooien. Hiermee voorkom je in ieder geval huidirritaties. Bovendien lijkt me dit veiliger bij een zwangere kat. Ze likt zich in de vacht en kan het bestrijdingsmiddel binnen krijgen. Zou dat dus niet doen.

Ik spuit een residueel middel op slechts een bontjas die in een van de manden ligt. De drie poezen en de twee honden hebben allemaal een voorkeur voor dit kussen.

Ik werk eigenlijk preventief. De katten komen nooit buiten. De honden alleen aangelijnd.

Als een van de dieren een vlo op zich krijgt komt deze met het bestrijdingsmiddel in aanraking en gaat dood.

De kans op vlooien is bij mij relatief klein. Voor buitenkatten zou ik hetzelfde doen. Echter wel op meerdere plaatsen (waar ze graag liggen) spuiten.
Residuele middelen werken actief 6 tot 8 weken. Daarna verliest het zijn werking en dient men opnieuw te spuiten.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Vr 09 Jul 2010, 19:23u Reageer met quote
remi
Meedenk-Tijger
Meedenk-Tijger

Hoe heet dat middel wat je gebruikt, waar koop je het, en werkt het voldoende, ook voor katten die wel veel buiten zijn.
En wat kost het
Mien
BerichtGeplaatst: Vr 09 Jul 2010, 19:59u Reageer met quote
Covenflower
Meedenk-Kat
Meedenk-Kat

Mien, alle residuele middelen zijn goed als omgevingsspray. Je herkent ze aan de tekst die er op staat. Geschikt voor kruipend ongedierte zoals kakkerlakken, wantsen, klanders, vlooien.

Maak je niet bezorgd dat er onbetrouwbare producten zijn. In Nederland wordt in tegenstelling tot veel andere landen zeer streng onderzocht of men het middel hier toelaat.

Het is dus wel belangrijk om te kijken of er een Nederlands toelatingsnummer op staat.
Er staat ergens op het etiket een N gevolgd door een nummer. Staat er geen N maar wel een andere letter, staanlaten. De veiligheid is niet gegarandeerd. Bovendien is de verkoper in overtreding.

Merknamen zegt mij niet zoveel. Dat is ook niet belangrijk. Let op de werkzame stof. Deltametrine, permetrinen, cyflutrine of ingecapsuleerde chloorpyrifos is goed. Er zijn meer middelen, dat wisselt nogal eens. Als er op het etiket staat "toxicologische groep: synthethische piretroiden" koop het dan maar, dan zit je altijd goed.
Laat je niet misleiden door de commercie. A-merken bestaan in dezen niet.
Koop het goedkoopste middel, dat is even goed als het duurste.. Toelatingsnumer N gevolgd door nummer en op de werkzame stoffen letten.
De prijzen liggen tussen de 8 en 15 euro. Nogmaals goedkoop is even goed als de duurste.

Waarschuwing: gebruik deze middelen nooit direct op hond of kat. Het is een omgevingsspray.

Koop niet de spuitbussen van 25 euro of meer. Hier zit een middel in dat het vervellingsmechanisme van de larven verstoort. Ze groeien zich kapot.

Deze laatste stelling klopt, maar je hebt ook dit goedwerkende verkooppraatje niet nodig.

Het goedkoopste is goed.
BerichtGeplaatst: Za 10 Jul 2010, 6:52u Reageer met quote
Ange
Meedenk-Tijger
Meedenk-Tijger

Sad Ik zou het ook geen prettig idee vinden als mijn hond of katten constant in gif liggen.
Goed tegen kakkerlakken ? Kakkerlakken zijn de moeilijkst uitroeibare insecten die er zijn. Die zouden zelfs een kernongeluk overleven.
Ik zou dan de voorkeur geven aan spray speciaal voor huisdieren, al zijn ze wat duurder misschien.

Je hebt ook goedkope middeltjes tegen tuinslakken, maar die zijn heel giftig voor katten.
De wat duurdere zijn meer biologisch.

Smile Maar je gooit hier met allerlei chemische namen, ik neem aan dat je verstand van chemie hebt ofzo ?
Maar je weet toch nog niet hoe een stof reageert als ie in het lichaam van je huisdier terecht komt ?

BerichtGeplaatst: Za 10 Jul 2010, 7:06u Reageer met quote
remi
Meedenk-Tijger
Meedenk-Tijger

Ange schreef:
Sad Ik zou het ook geen prettig idee vinden als mijn hond of katten constant in gif liggen.
Goed tegen kakkerlakken ? Kakkerlakken zijn de moeilijkst uitroeibare insecten die er zijn. Die zouden zelfs een kernongeluk overleven.
Ik zou dan de voorkeur geven aan spray speciaal voor huisdieren, al zijn ze wat duurder misschien.

Je hebt ook goedkope middeltjes tegen tuinslakken, maar die zijn heel giftig voor katten.
De wat duurdere zijn meer biologisch.

Smile Maar je gooit hier met allerlei chemische namen, ik neem aan dat je verstand van chemie hebt ofzo ?
Maar je weet toch nog niet hoe een stof reageert als ie in het lichaam van je huisdier terecht komt ?

Ja daar zit ook wel wat in, ik twijfel gewoon heel erg wat de vlooienbestrijding betrefd, van de ene kant wil ik preventief behandelen maar van de andere kant, wil ik ze niet elke keer met dat spul inwrijven, maar vlooien wil ik ook niet.
Mien
BerichtGeplaatst: Za 10 Jul 2010, 7:45u Reageer met quote
Covenflower
Meedenk-Kat
Meedenk-Kat

Ik heb weinig kennis van chemie maar wel van "of zo". Laughing
Ik heb wel kennis van ongediertebestrijden.

De werkzame stoffen die ik noemde zitte ook in de sprays voor huisdieren.

Als je dus je kat of hond inspuit komt deze direct in aanraking met het gif. Daarom geef ik de voorkeur aan indirecte behandeling via kussen of dekentje. Dan komen ze niet direct met het gif in aanraking en de werking is ook goed. En zoals ik al zei minder kans op nevenverschijnselen.

Een vlo zit nl heel kortstondig op een kat of hond. Ze blijven wel graag in de buurt van hun "gastheer". Liefst op de vloer of mandje met kussen.
BerichtGeplaatst: Za 10 Jul 2010, 8:38u Reageer met quote
Katja
Coördinatie-Cheetah
Coördinatie-Cheetah

Daar ben ik het niet mee eens.
Vlooien proberen zo snel mogelijk op een gastheer te springen.
Loop maar eens een kamer binnen waar lang niemand is geweest,maar wel vlooieneitjes uitgekomen zijn.
Bovendien,hoe weet je zo zeker dat een kat op dat ingespoten kussen gaat liggen?
De mijne willen niet eens een kussen dat net uit de was komt. Dat ruikt ook niet naar hun eigen luchtje. Crying or Very sad

BerichtGeplaatst: Za 10 Jul 2010, 9:09u Reageer met quote
Covenflower
Meedenk-Kat
Meedenk-Kat

Katja schreef:
Daar ben ik het niet mee eens.
Vlooien proberen zo snel mogelijk op een gastheer te springen.
Loop maar eens een kamer binnen waar lang niemand is geweest,maar wel vlooieneitjes uitgekomen zijn.
Bovendien,hoe weet je zo zeker dat een kat op dat ingespoten kussen gaat liggen?
De mijne willen niet eens een kussen dat net uit de was komt. Dat ruikt ook niet naar hun eigen luchtje. Crying or Very sad

Vlooien zoeken inderdaad zo snel mogelijk een gastheer. Maar enkel en alleen voor een bloedmaaltijd. Daarna springen ze van de gastheer af. Na de bevruchting gaan ze eitjes leggen. Maar niet op de gastheer. Dit doen ze wel in de omgeving ervan.

Een kamer waar lang niemand is geweest zijn de "poppen" in afwachting van een gastheer. Zogauw die binnenkomt reageren deze op de trillingen en zullen er massaal opspringen.

Vroeger toen er nog geen insecticides waren gebruikte men vaak een kat om vlooien te vangen. Die kat joeg men huizen in waar vlooienplagen heersten.
En dan spreek ik over echte vlooienplagen waar vele honderden dit arme diertje belaagden.

Als een kat op een bepaald kussen slaapt kun je die rustig inspuiten. Wel even laten uitdampen tot de zeer sterke geur van de drijfgassen verdewnen is.
De insecticide zelf is geurloos.
BerichtGeplaatst: Zo 11 Jul 2010, 7:49u Reageer met quote
Katja
Coördinatie-Cheetah
Coördinatie-Cheetah

Ik houd me al jaren bezig met het vangen van zwerfkatten en ik kan je verzekeren dat er ook eitjes op de gastheren gelegd worden.Buiten zijn geen kussens en dekentjes.
Mijn katten hebben gelukkig nooit vlooien,omdat ik ze iedere dag helemaal uitkam,dus bestrijding is ook niet nodig. Very Happy

BerichtGeplaatst: Zo 11 Jul 2010, 8:14u Reageer met quote
Covenflower
Meedenk-Kat
Meedenk-Kat

Als de omgeving van de kat voor de vlooien niet geschikt is, zullen er inderdaad eitjes op de kat gelegd worden.
BerichtGeplaatst: Di 13 Jul 2010, 20:29u Reageer met quote
Ange
Meedenk-Tijger
Meedenk-Tijger

Smile Hier liggen ze wel graag op een gewassen dekentje of kussen.
Al is het maar dat het weer een beetje nieuw ruikt en ze dan hun best doen het 1e er op te liggen, haha.
Maar mijn katten liggen overal en de hond ook, geen vast plaatsje, dus moet ik mijn hele huis behandelen incl. de plaatsen waar ik zelf zit of lig, bank en bed.
Bij mij niet handig dus.
Ach ja, ik hou het maar op pipetjes.
Bij mij krijgen ze die trouwens alleen maar in de 3-4 warmste mnd.
Ze komen zoveel buiten, ook als het weer koud is, dat lijkt ook te helpen tegen de vlooien.
Zowel hond als katten nemen ook graag een "stofbad" buiten, rollen in een stoffig stuk grond. Kippen doen dat tegen de luizen en mijten, misschien dat het bij honden en katten ook helpt. Al ben ik er niet zo van gecharmeerd als ze zo binnen komen Rolling Eyes

BerichtGeplaatst: Wo 14 Jul 2010, 4:50u Reageer met quote
remi
Meedenk-Tijger
Meedenk-Tijger

Ange schreef:
.
Zowel hond als katten nemen ook graag een "stofbad" buiten, rollen in een stoffig stuk grond. Kippen doen dat tegen de luizen en mijten, misschien dat het bij honden en katten ook helpt. Al ben ik er niet zo van gecharmeerd als ze zo binnen komen Rolling Eyes

Dat heb ik liever dan die k.....vlooien
Mien
Indirecte vlooienbestrijding
  Poezenpraatjes forum index » Krolsheid, Zwangerschap, Castratie/sterilisatie